Monday, December 06, 2010

SAYA DAH CUBA TAPI KENAPA TAK KURUS ?!!


Bila takde kerja duduk rumah je tak buat apa-apa mesti badan cepat naik kan. Lepas tuh bila duduk rumah tuh jangan makan banyak sangat, buat aerobik berjam-jam sampai lah kurus!! Eh....kejap cuba tengok info kat bawah nih, apa yang CikLiyana suruh tuh semuanya SALAH !!
Jom kita sama-sama guna info dari  iluvislam sebagai panduan kita. 

Mitos 1 : Jangan Makan Kalau Nak Kurangkan Berat
Realiti : Benar, tapi ada tapinya. Tidak makan bermakna kurang kalori. Kurang kalori boleh menurunkan berat badan. Tetapi, ia akan menurunkan paras metabolisma dan tenaga dalam tubuh, menyebabkan otot tidak berkembang. Ia akan memberi masalah kepada kesihatan anda. Uruskan atau seimbangkan kalori mengikut 'bajet' anda.
Mitos 2 : Bila Semakin Tua, Otot Bertukar Menjadi Lemak
Realiti : Otot dan lemak adalah dua jenis tisu badan yang berbeza. Otot tidak boleh bertukar menjadi lemak. Begitu juga sebaliknya. Mitos ini sering dikaitkan dengan ahli sukan yang menjadi gemuk apabila sudah bersara. Mereka gemuk bukan sebab usia, tetapi tidak berlatih seperti waktu aktif. Ada juga yang tidak mengawal makanan mereka.
Kurang bersenam akan mengecutkan otot – malahan mengurangkan kadar bakaran tenaga dalam tubuh. Ditambah pula tiada latihan, tiada pembakaran kalori. Mereka akan menjadi gemuk. Tetapi, ini tidak bermakna otot anda bertukar menjadi lemak. Ini isu lain. Tidak semestinya anda akan gemuk apabila berhenti berlatih. Anda cuma perlu kurangkan penggunaan kalori. (Apa yang paling baik ialah amalkan makanan seimbang dan bersenam.)
Mitos 3 : Saya Hanya Perlukan Aerobik Sahaja
Realiti : Jika anda gabungkan latihan berat dengan aerobik atau kardio, kesan kehilangan lemak menjadi tiga kali ganda daripada senaman aerobik semata-mata.
Aerobik sangat baik untuk ketahanan kardiovaskular, tetapi ia mengurangkan kepaduan otot dan kepadatan rangka tulang sebelah atas tubuh. Otot menggunakan bahan bakar yang disimpan dalam otot. 1 kg otot menggunakan bahan bakar sama seperti kita berlari 1 km setiap hari. Selepas berumur 35 tahun, mereka yang tidak aktif akan hilang 250 g otot setahun dan menambah 700 g lemak. Latihan berat akan melambatkan proses penuaan.
Mitos 4 : Semua Lemak Memudaratkan
Realiti : Ya lah. Apabila banyak lemak boleh membawa kepada obesiti dan mengundang banyak penyakit. Tetapi, tubuh juga memerlukan lemak. Ia melambatkan proses penuaan dan menangani masalah kelaparan dalam jangka masa yang lama berbanding dengan karbohidrat. Apa yang penting ialah anda harus kenal lemak 'baik' dan lemak 'jahat'. Anda harus faham bahawa lemak juga satu makronutrien penting (sejumlah 15% lemak diperlukan dalam pengambilan kalori harian anda).
Mitos 5 : Untuk membina tubuh langsing, perlu berlatih beberapa jam sehari
Realiti : Jangka masa latihan sebenar sepatutnya tidak melebihi sejam. Walaupun perlu bersosial, ada baiknya jangan buang masa berbual waktu di gim atau minum di lounge. Untuk senaman, yang penting adalah kualiti senaman dan bukannya kuantiti. Contoh macam saya, akan hanya ke gym 1-2 kali seminggu tetapi setiap kali saya pergi, sudah pasti masa itu penuh dgn senaman berkualiti!

Okey, siapa percaya mitos di atas sila angkat tangan sekarang! Hah kamu...kamu..sila berubah yer! Cikliyana pon banyak sangat duk set dalam kepala otak mitos-mitos kesihatan ni kalau kita selalu@kerap sangat buat mesti kita kurus TAPI sebenarnya kita dah SILAP !! JOM BERUBAH DEMI KURUS EH DEMI KESIHATAN YANG BAIK !! 

4 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Ni yang kurus nak jadi chubby takde ke tips cik getah.. demam dah banyak mencuri kilo pada berat badan ni. Wah tension

CERITA LEBAT said...

try la brg dr rozmey..rambut rezeki..kahkahkah

luna qiszara said...

yeahh! kena berusaha stabilkan berat badan ni balik..hehe..salam ziarah dr Luna.. :D

amYno said...

kena hati susah baru leh kurus...hukhuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...