Tuesday, November 16, 2010

EH...esok raya dah! Jom kemas dan masak!

 Mari adik-adik kita buat apa yang patut, tolong mak kat dapur ke, tolong ayah asah pisau ke..tapi bagi yang dewasa jek okey! (hahaha macam ada jek budak kecik nak baca kan..ingat ni majalah kuntum ke?)!

 Esok kita makan nasi dagang kelantan yer! "Eh..ada beza-beza ke nasi dagang ni? bukan ke orang terengganu jek ke ada resipi nasi dagang BOOM?". Hah...jangan tak tahu yer, kat Kelantan pon ada nasi dagang, cuma yang bezakan nya BERAS dan jenis lauk.


gambar pinjam

Nasi Dagang Terengganu berwarna PUTIH hasil campuran beras dan pulut dimakan bersama Gulai Ikan Tongkol. Manakala Nasi Dagang Kelantan menggunakan beras khas untuk Nasi Dagang berwarna UNGGU dan lazat dimakan dengan pelbagai gulai, contohnya Gulai Lemak Udang atau Kerutuk Ayam, dan sambal kelapa.

Hari ni sekerat hari Papa cikliyana kena gelak sebab tangan dia terkena parang! "Eh, bapak cedera kau boleh gelak-gelak liyana? kurang hajar betul !!" Taklah, kitorang memang rapat, sebab bila kitorang luka, papa suka buat "thumb up" kat kitorang, so yang sakit jadi taksakit sebab lucu kena gelak! hehehhehe...dah tu papa berlagak macam budak kecik tadi, siap nak makan bersudu-sudu..buat aksi kelakar sangat! Hahahhaa papa lah penghibur kami! papa cikliyana ni tak banyak cakap, pendiam orangnya tapi sekali keluar mengusik dia..hahaha lucu wey!  

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDUL-ADHA SEMUA!

4 comments:

Rara Farah said...

wuhuuu...cikliyana dh tuka kaler pink la....nice2....papa u sme la ngn abah rara..hehe...salam aidiladha

THE LEKAT LEKIT STORY said...

wah.. meriahnya raya. kita kat kl.. kat umah sorang. Baca entry ni buat rindu sgt kat arwah ayah. Thn pertama beraya tanpa arwah ayah.. pastu kena beraya kt kl lak.. aduhai!!

Cik Liyana said...

rara : ..hehe kelakar giler td...berlari2 cikliyana ni cari minyak gamat ngan plaster..tp bila tgk luka..adehhhh keciknya! eksyen jek lebey!

lekat-lekit : adeh sedehnya..takpe mari kita sedekah al-fatihah untuk arwah yer! jgn sedey2 tau!

CekLa said...

ya allah!! teringinnye nak mkn nasi dagang terengganu!! *leleh air liur pagi2 ni* hikhikhik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...